SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI DARI KAMI SEKELUARGA

Saturday, April 25, 2009

nasib baik LE10 je

sekali lagi cerita pasal letrik, tapi yang ni bukan cerita pasal kena tipu dengan lelaki pengutip duit letrik. semalam (24 april 09) rumah saya didatangi oleh seorang lelaki arab untuk meminta duit letrik, memang pada setiap hujung bulan pekerja tu akan sampai. Ini kali pertama saya membayarnya sendiri kerana sebelum ini zaujah yang bayar sebab saya selalu tiada dirumah ketika kehadirannya.

Nak dijadikan cerita lepas bagi duit kat ammu tu dia agak pelik dengan salah satu dari dua keping duit kertas yang saya bagi. belek punya belek, akhirnya ammu tu kata salah satunya duit palsu. terkejut la jugak sebab takkan LE10 pun orang nak palsukan kalau kena tangkap tak berbaloi. ammu tu pun keluarkan lagi sekeping duit LE10 jugak, nak buktikan yang duit tu memang palsu. ada dua tempat ammu tu tunjukkan pertama kawasan putih dekat duit tu tak ada gambar patung cleopatra kalau kita letakkan kat depan lampu dan satu lagi dakwat boleh keluar kalau kita letakkan air. maknanya duit tu hanya dicetak menggunakan printer sahaja.(gambar di sebelah)
terdetik di hati nasib baik sepuluh genih je, kalau kena 100 genih rugi besar dah tu. apa pun alhamdulillah sebab nilainya tak la banyak sangat. kalau kita tengok dengan mata kasar memang tak nampak kepalsuan duit tu. kepada sahabat-sahabat berhati lah dengan duit mesir ataupun duit-duit lain.

0 comments: